6. maaliskuuta 2016

Fiilistelyä

20.7.
 
Silloin nousee lentokone Helsinki-Vantaan lentokentältä. Kyydissä olen minä ja aika monta muuta. Minä matkalla kohti tuntematonta. Tai. Voiko tuntemattomaksi kutsua paikkaa, josta on lukenut vaikka kuinka paljon tietoja ja muiden kokemuksia, josta on katsellut satoja kuvia, jonka karttaa on katsellut ja kuvitellut itsensä sinne kävelemään kartan pienenpieniä katuja?
 
Viime kesänä Italiasta palatessamme lentokoneen ikkunasta
näkyi todella kaunis maisema. Nämä silloin ottamani
kuvat sopivat mielestäni hyvin tähän postaukseen.

Siitä huolimatta, että olen kuvitteellisesti sekä netin välityksellä jo käynyt Brightonissa, en ole koskenutkaan brightonilaista maata jalallani. En ole oikeasti kävellyt Brighton Pierillä enkä syönyt jäätelöä kuunnellen kaupungin ääniä. En ole todellisuudessa keskustellut host-perheeni kanssa enkä nauranut uusien kavereideni vitseille. En ole tuntenut mereltä tulevan tuulen sotkevan hiuksiani enkä kuunnellut opettajan englanninkielistä puhetta EF-koulussa.
 
Joten kyllä, voin kutsua Brightonia itselleni vieraaksi paikaksi. Hyvin vieraaksi.
 
Olen kuullut kymmeniä kertoja elämäni aikana, että ihmisen pitäisi uskaltautua pois omalta mukavuusalueeltaan. Sinne ulkopuolelle. Pitäisi kokeilla rajojaan. Joskus pitäisi hypätä tuntemattomaan ja kokeilla lentämistä vieraissa tuulissa. Tai yrittää ainakin pudota pehmeästi.

 
Onko Suomi minun mukavuusalueeni? Vai ovatko siipeni vielä niin pienet, että olen kokeillut lentämistä vasta omassa kotikaupungissani, poikennut yksin vain hieman sen ulkopuolelle? Pienet siipeni kasvavat varmasti isommiksi, kantavammiksi, jaksavammiksi, jos harjoitan niitä. Ne kaipaavat haasteita. Oman mukavuusalueeni tuulista ne selviävät jo varsin helposti. Minun täytyy siirtää harjoitusalueeni rajoja kauemmas, ottaa muita siipienkasvattajiaan käsistä kiinni ja hypätä heidän kanssaan. Ja myöhemmin voin kokeilla lentää yksin, laajentaa taas omaa reviiriäni.

Jos sinäkin tahdot pois omalta mukavuusalueeltasi, voit aloittaa oman matkasi tilaamalla täysin ilmaisen esitteen täältä. (Tilatessasi antamasi tiedot menevät vain EF:lle eli minä en näe niitä.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Muista, että tyhmiä kysymyksiä ei olekaan - on vain tyhmiä vastauksia! :)